Monday 10 April 2017

Kerajaan Kaji Untuk Tetapkan Umur Persaraan Pada Usia 65 Tahun!

Tags

Kerajaan masih mengkaji kemungkinan untuk melanjutkan umur persaraan selepas 60, kata Datuk Seri Rohani Abdul Karim (gambar).


Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan berkata, walaupun dia telah menerima cadangan untuk meningkatkan umur persaraan kepada 65, ia tidak akan berlaku dalam masa terdekat ini. 

"Walaupun kita menerima idea, kita perlu mengkaji dengan teliti.

"Ia tidak boleh berlaku serta-merta. Perlu ada banyak penglibatan dan kita masih perlu menilai sistem semasa," ;jelas beliau.

Bercakap pada seminar di Berjaya Times Square Hotel di sini hari ini, Rohani menjelaskan bahawa penyelidikan meluas terpaksa dijalankan sebelum apa-apa pindaan kepada umur persaraan semasa 60 boleh dibuat.

"Kami hanya baru-baru ini menaikkan umur persaraan daripada 55 kepada 60," katanya.

Rohani menjelaskan bahawa "struktur sokongan" semasa, termasuk jabatan-jabatan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), hanya hanya menyesuaikan diri dengan umur persaraan 60 tahun.

Beliau berkata apa-apa cadangan untuk meningkatkan umur persaraan tidak akan bergantung kepada keputusan kementerian dia sahaja, tetapi juga agensi-agensi lain seperti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

"Kita tidak akan (meningkatkan umur persaraan) pada masa ini. Kita perlu terlebih dahulu menilai umur persaraan semasa.

"Kita perlu ingat, jika kita terus meningkatkan umur persaraan, orang-orang yang sepatutnya digalakkan juga akan terjejas," jelas Rohani.

Beliau berkata kerajaan sedang berusaha untuk memenuhi keperluan warga emas yang masih mahu bekerja melepasi umur persaraan semasa 60.

Menurut Rohani, warga emas yang berumur 60 tahun mempunyai pendekatan yang berbeza untuk bekerja dan mahu kerja dengan waktu yang fleksibel.

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon